2022-01-19 11:40:35

CAP program Child Assault Prevention -prevencija zlostavljanja djece

CAP - program je razvio internacionalni/nacionalni centar za prevenciju zlostavljanja (Icap/Ncap) u državi Ohio, SAD. Hrvatska ga je uvela 1999. Godine kao 14. Zemlja u svijetu preko udruge roditelja «korak po korak».

Naša škola se uključuje u provedbu  programa  2013. Godine nakon završene edukacije za cap pomagače i od tada ga redovito provodimo u 2. i 4. razredima.  U skladu je s  preporučenim temama iz školskog preventivnog programa te  školskim kurikulumom. U našoj školi provodimo osnovni cap program. Učenici prolaze sveukupno 3 radionice. U sklopu programa je i predavanje za UV i roditelje.

Cap program provode educirane i licencirane cap pomagačice iz naše škole a to su učiteljice razredne nastave Natalija Domjanović, Iva Petrinić i koordinatorica programa pedagoginja Jelena Šestak Novak.

Cilj programa je:

  • Pružanje pozitivne podrške djeci
  • Upute djeci što sve mogu učiniti u potencijalno opasnim  situacijama
  • Pomoći djeci u identifikaciji odrasle osobe od povjerenja

CAP PROGRAM SASTOJI SE OD:

Predavanja za osoblje škole

Cilj je ovog djela programa senzibilizirati učitelje i osoblje škole za problem, upoznati sa potrebom i obvezom odraslih da pruže djeci zaštitu. U pravilu svakih četiri godine ponoviti predavanja.

Predavanja za roditelje

Cilj je senzibilizirati  roditelje i članove obitelji za problem, poučiti ih kako bolje komunicirati s djecom, kako razviti preventivne vještine u domu. Naglasak u obuci roditelja je na prevenciji zlostavljanja uz pomoć informiranja i educiranja  o temi zlostavljanja i pomoć u poboljšavanju komunikacije između odraslih i djece. Provodi se prije dječjih radionica.

Radionice za djecu

Cilj je poučiti djecu njihovim elementarnim pravima da budu sigurna, jaka i slobodna, informirati ih o tome kako prepoznati vršnjake i odrasle koji iz mogu ugroziti, podržati ih u tome da takve odrasle nisu dužni slušati niti poštovati, te što trebaju učiniti kad se osjećaju nesigurnima. Dječju radionicu  tri igrokaza provode tri posebno obučene osobe u našoj školi cap pomagačice, učiteljice Iva, Natalija i pedagoginja Jelena.  Koristeći igranje uloga i vođene grupne diskusije u radionici za djecu  se uči prepoznati potencijalno opasne situacije i učinkovito koristiti date mogućnosti.

Igrokazi koji se provode na radionicama podijeljeni su u tri priče i tri igrokaza. Svaki od igrokaza sastoji se od tri djela:

1. dio - Situacija u kojoj se nađe dijete koje nije uspješno znalo riješiti situaciju

2. dio - Diskusija o tome što se sve događalo i kako je dijete reagiralo

3. dio - Situacija u kojoj dijete uspješno rješava situaciju uz interakciju i intervenciju djece iz razreda.

Igrokaze pogledajte u nastavku!

Prvi igrokaz-dijete protiv djeteta

Možda se i tebi nekada dogodilo da neko starije dijete traži od tebe novac ili nešto slično. To nitko nema pravo učiniti. Nitko nema prava tebi oduzimati novac.

Što možeš učiniti?

Reći «ne» to je sigurna, jaka i slobodna riječ.

Možeš zamoliti prijatelja da bude s tobom i da zajedno kažete ne djetetu koje vam želi uzeti novac ili na bilo koji drugi način želi oduzeti tvoja prava da budeš siguran jak i slobodan.
Ako te starije dijete ne prestaje gnjaviti, trebaš to reći nekoj odrasloj osobi u koju imaš povjerenja (učiteljici, razrednici, pedagoginji, roditeljima ….).

Zapamti, to nije tužakanje, tužakanje je kad bez razloga nekog želiš uvaliti nevolju, a ne ako tražiš pomoć.

 

 

 Drugi igrokaz: neznanac protiv djeteta

Ti sigurno znaš što znači riječ neznanac.

Neznanci nisu nužno loši, ali potrebno je biti na oprezu, jer se može dogoditi da ti neka nepoznata osoba pokuša  oduzeti  tvoja prava da budeš siguran jak i slobodan.
Upamti:

neznancima nikada ne govori svoje ime i prezime, gdje stanuješ,   kako ti se zovu roditelji ili bilo koje druge podatke o sebi. budi uvijek na dovoljnoj udaljenosti kad razgovaraš s neznancima, tako da u slučaju da te želi ugrabiti , možeš pobjeći. ako te pokuša zgrabiti, ono što možeš učiniti je da se tehnikama samoobrane pokušaš osloboditi i što prije pobjeći negdje gdje ima odraslih osoba (u školu, dućan, banku, poštu i sl.) ono što sigurno možeš učiniti je glasno vikati – i to iz trbuha, dubokim i glasnim tonom (tzv. Cap-ov vrisak) koji će netko sigurno čuti.

Ako su prijatelji u blizini i oni bi trebali vikati.

Dobro je da zapamtite kako je neznanac izgledao, ako je bio s automobilom, koje je boje i marke bio automobil te ako uspijete zapamtite i registarski broj tablice.

Vjerujemo da nećete povjerovati trikovima kao što su npr. da neznanac ima u autu male psiće i da ih dođete pogledati ili kako vam je majka u bolnici i da će vas on odvesti k njoj. To su naravno sve trikovi kojim vas nastoji namamiti u automobil.

 

 

 Treći igrokaz: poznata odrasla osoba protiv djeteta

Mame, tate, stričevi, susjedi, bake, djedovi u pravilu vole svoju djecu. Međutim, ponekad se može dogoditi da netko koga znate, netko vama blizak – rođak, kućni prijatelj, susjed ili slično, može pokušati dirati vas na način koji vas plaši ili zbunjuje te tražiti od vas da učinite nešto što samo ne želite. Nažalost postoje neke odrasle osobe koje nisu dobronamjerne prema djeci.

Zapamtite, ako netko od vas traži da učinite nešto što vas plaši ili zbunjuje, bila to i vama poznata i bliska osoba, ne trebate to učiniti. Imate pravo reći «ne».

Ako vas je strah i ipak učinite što se od vas traži, važno je da se što prije povjerite odrasloj osobi u koju imate povjerenja. Ako vam kojim slučajem ne povjeruje, budite uporni, kažite i nekoj drugoj osobi kojoj vjerujete –jer vi imate pravo zadržati svoje prava i biti: sigurni, jaki i slobodni.

Planirano je da se u 4. razredu s djecom se ponove strategije koje su naučili u 2. razredu i to na način da stručni suradnik s njima ponovi igrokaze i kroz razgovor kako i na koji način mogu u takvoj ili sličnoj situaciji pomoći sebi ili/i svojim vršnjacima.

Nakon toga provede se „kviz sigurnosti“ kroz koji se vidi koliko su djeca zapamtila pojedine strategije.

Učiteljica s njima  tijekom godine ponovi isto uz pomoć mentalne mape ili nekom drugom metodom.

 


Osnovna škola Luka Sesvete