2023-09-01 11:39:00 TRI, DVA, JEDAN, POZOR- POČINJE ŠKOLA! Školske brige i obaveze uskoro nam dolaze. Bezbrižno ljeto bliži se kraju. Mnoge obitelji prije samog početka školske godine mogu biti pod pojačanim pritiskom. Posebno one obitelji koje po prvi puta upisuju svoje dijete u školu. Imate previše pitanja, a premalo odgovora. Ne znate što je potrebno, kupiti, pripremiti i to vas kako se bliži početak prvog dana škole sve više brine. U svakom slučaju, svi se uskoro vraćaju u školu, ostali školarci i prvašići. a ovaj će prijelaz iz vrtića u školu definitivno utjecati na funkcioniranje čitave obitelji školaraca tijekom naredne školske godine. Često od roditelja prilikom procijene zrelosti za školu čujemo kako su upravo oni zabrinuti, uznemireni te osjećaju nelagodu. Svjesni su da je bezbrižnim vrtićkim danima došao kraj. Kako za njihovu djecu tako i za njih kao roditelje. Za neku je djecu, međutim, polazak u školu i pohađanje škole obilježeno strahovima od neuspjeha i nepoznatih okolnosti, tjeskobom, boli odvajanja od roditelja i društvenom neugodom. Što učiniti kako bi početak škole bio ugodan? Želite da vašem djetetu bude zabavno i jednostavno u prvim danima njegova školovanja? Priprema djeteta za školu i polazak u školu u prvi razred ne utječe samo na djecu, već i na njihove cjelokupne obitelji. Polaskom djeteta u školu vaše obiteljske rutine se mijenjaju, a mnogi roditelji cijeli dan brinu kako će se njihova djeca snaći u novoj školskoj sredini i razredu uz svakodnevne obaveze koje moraju usvojiti. Ako se dijete prilagodi novo nastaloj situaciji i okolini, roditelj se može opustiti i uživati u osjećaju uspjeha i radosti. No, ako je polazak u školu težak, brige mogu postati očite, a neki roditelji mogu postati tjeskobni i bojati se škole, prenoseći taj strah i tjeskobu na svoju djecu.
Ipak, početak školske godine roditeljima predstavlja bezbroj prilika da svojoj djeci olakšaju polazak u školu i prijelaz u novu školsku godinu. 1. Kvalitetna komunikacija – je najvažniji alat za rješavanje mnogih problema. Osim što pomaže djeci i roditeljima u prilagodbi na novu školsku godinu, dobra i kvalitetna komunikacija važna je i za prevladavanje stresnih situacija koje djeca i roditelji mogu doživjeti tijekom školske godine. Stoga je održavanje komunikacije ključno u pripremi za školu, a djeca bi trebala moći slobodno razgovarati s roditeljima o svojim nadama i razočarenjima, uspjesima i neuspjesima, radostima i strahovima i još mnogo čemu. Roditelji bi se trebali potruditi odgovarati djetetu bez prigovaranja, kritike i tjeskobe, jer tada u djetetu ulijevaju osjećaj sigurnosti i povjerenja da s njim može biti potpuno iskren. U suprotnom dijete će vrlo brzo uvidjeti da je „pametnije“ ako vam prešuti neku lošu ocjenu, ispitivanje ili bilo koju zahtjevnu situaciju u kojoj se našlo. Sve više će se zatvarati u sebe jer nije našlo podršku, prihvaćanje i razumijevanje u roditeljima i okretat će se vršnjacima kao jedini izvor prihvaćanja i utjehe. Smireno prihvaćanje djetetovih osjećaja i zabrinutosti otvara put roditeljima za uspješniju komunikaciju i bolju prilagodbu na školu. Zapamtite, izgradnja kvalitetne komunikacije s djetetom je dugotrajan proces koji traje mnogo godina. Počinje od najranije dojenačke dobi. Kada gugućete sa svojim dojenčetom, pjevate pjesmice, čitate priče i učite ga izgovarati pravilno riječi. Kvalitetnoj komunikaciji svi težimo jer bez nje ne možemo funkcionirati u ovom društvu. Neka vam bude na umu da se kvalitetna komunikacija usvaja i uči, permanentno uz stalno usavršavanje i usvajanje novih spoznaja i vještina. Nitko se nije rodio kao uspješni komunikator već je u to uloženo puno truda, rada i vježbanja iz svakodnevnih primjera u životu. Zato ne odustajte od kvalitetne komunikacije sa svojim djetetom koja će ujedno utjecati na dobrobit cjelokupne vaše obitelji. Kada je u pitanju početak školske godine, roditelji bi već na kraju ljeta, samo nekoliko tjedana prije početka škole, trebali razgovarati o školi kao mjestu susreta s novim prijateljima, ugodne atmosfere i lijepom mjestu. Mjestu i sredini gdje će dijete upoznati nove prijatelje, steći nova znanja i vještine i učiti se samostalnosti. Prostor u kojem će vaše dijete ponekad provoditi više vremena nego s vama u obitelji. Ova činjenica svakog roditelja malo iznenadi. No to vam može biti još jedan motiv i prilika te težnja svakog roditelja za što kvalitetnijim vremenom provedenim s djetetom. Dobro je razgovarati s djetetu i o stresu i brigama koje ih mogu mučiti. Možete pitati djecu što mogu očekivati od škole u nadolazećoj godini, a čega se eventualno boje ? Važno je početi spremati se za školu na vrijeme, ali činite to polako i dajte djetetu dovoljno vremena za prilagodbu. To možete činiti na način da zajedno birate školsku torbu, pernicu, gumicu, olovku, pribor za rad, bilježnice i ostalu opremu. No pripazite da ne pretjerate u kupnji, obzirom na sva poskupljenja koja su nam uslijedila vaš novčanik će vam biti zahvalan ako pričekate prve školske dane, jer će učiteljica na prvom roditeljskom sastanku i susretu dati detaljne upute o tome što je potrebno kupiti od pribora. S torbom i pernicom, nekoliko ukrasnih olovaka i gumicom ne možete pogriješiti, a djetetu ćete dati na važnosti, a time ćete potaknuti i veselje i radost početka školovanja vašeg djeteta.
2. Poštivanje novih pravila- Polazak u školu vrijeme je kada dijete uči više o svijetu. Polaskom u školu ono uči kako se snalaziti u svijetu. Ovo je vrijeme za naučiti nova pravila, da nauči kako ustrajati, saznati što je dobro, što loše i što učiniti sa svim tim saznanjima. Priprema za školu je drugačija za dijete koje tek kreće u školu nego za dijete koje je već završilo neki razred. Školsko iskustvo uvelike ovisi o samom procesu pripreme za novi početak školske godine. Djeca koja su tek krenula u školu suočavaju se s novim prijateljima, susretima s velikim brojem nepoznatih stvari i pojava te promjenom cjelokupnog ritma života. Uz bezbrižnu igru s vršnjacima tijekom dana, djecu treba pripremiti na poštivanje novih pravila, rasporeda i obaveza te naučiti odgovornosti za izvršavanje dodijeljenih zadataka. Djeca se već u višim razredima suočavaju s akademskim izazovima i postignućima, kao i sa složenim društvenim odnosima s vršnjacima i učiteljima. Važno je uzeti u obzir da u školi, osim što su učiteljice i djelatnici škole ljubazni i brižni, djeca mogu svjedočiti raznim oblicima neugodnostima i konfliktnim situacijama i sl. Za njih takve situacije mogu biti neugodne i možda će teže nositi s time. S obzirom na općeniti porast nasilnog ponašanja, neprimjerene komunikacije kojoj svjedočimo putem medija javnih ili društvenih grupa u našem društvu, djecu treba upozoriti na potencijal ove situacije i osnažiti ih kako da se nose s njom. Također ih valja uputiti kome se mogu obratiti i potražiti pomoć. Naravno uvijek upućujte na učiteljicu koja je gotovo stalno sa svojim razredom osim kada imaju po rasporedu izborni predmet ili strani jezik. Osim toga, djeca se suočavaju sa složenim kulturološkim razlikama i okruženjima, a roditelji bi trebali biti aktivno uključeni od najranije dobi u podučavanju djece da poštuju različite uloge, stavove, nacionalnosti, boje kože, učenike s posebnim potrebama i odnose u kojima se mogu naći. Škola, posao, slobodne aktivnosti, svakodnevne obiteljske obaveze, kronični nedostatak vremena i još mnogo izazovnih situacija tijekom dana i tjedna. Sve su to situacije u kojima se nalaze gotovo sve današnje obitelji sa školarcem. 3. Strahovi i stresne situacije- U današnje vrijeme svih nemilih događaja koji su nas snašli unazad dvije godine, normalno je imati strahove i razočarenja, te se ponekad osjećati zabrinuto. Roditelji su djetetu sigurna luka koja ih štiti od svih nedaća i zahtjevnih situacija. Štiti u smislu da se mogu osloniti na nas roditelje, da smo uvijek tu za njih, da ih čujemo, vidimo, da su nam bitni te da se osjećaju voljenima i prihvaćenima. Vidim te i osjećam da si uznemiren/a i pitam se što se dogodilo? Prečesto se opterećujemo s pitanjima koje bi trebali postaviti i odgovorima koje bi trebali dati svojoj djeci u zahtjevnim situacijama no najčešće i najjednostavnije je biti tu za njih i samo slušati. „Slušat ću te dok ne razumijem u potpunosti kako se i zbog čega se ovako osjećaš. Potrebna je vjera u sposobnosti vlastitog djeteta da se nosi s novom situacijom polaska u školu jer je to temelj svih stresnih situacija koje će doživljavati i u budućnosti. U ovom slučaju, povjerenje roditelja u dijete je suočavanje, a ne pretjerana zaštita, te preuzimanje odgovornosti za postupke. Drugim riječima, bolje je razgovarati s djetetom o suočavanju sa stresnim situacijama i podučiti ga kako se nositi s određenim školskim izazovima i problemima nego to činiti umjesto njih. Poučavanje djece kako se nositi sa stresom može ih osposobiti da se nose sa situacijom, što će im dugoročno biti korisnije za rješavanje problema u budućnosti. Uzmite u obzir da djeca tijekom školovanja prolaze kroz mnogo stresnih situacija, ali samo doživljavanje stresa ovisi o tome kako se vaše dijete osjeća prema tome. Međutim, roditeljski odgovori igraju važnu ulogu u ovoj situaciji. Ako roditelji na svaku sitnicu reagiraju burno i zabrinuto, djeca mogu biti negativnija nego što zapravo jesu. Ako roditelji preuzimaju odgovornost djeteta kao vlastitu odgovornost u konačnici ne činimo im dobro te im svojim postupcima oduzimamo pravo na učenje preko pokušaja i/ili pogrešaka. Evo primjera, ako vaše dijete često ne nosi potreban pribor i ne piše domaću zadaću dopustite mu da osjeti i doživi uputu od učiteljice, zabilješku u informativku ili eDnevnik, možda i koje u konačnici lošije vrednovanje, kako bi mogao više paziti i truditi se da takav pribor ne zaboravlja. Na taj način dijete će samo naučiti kako se truditi i preuzeti odgovornost za postupke. Vi mu možete biti podrška da ga podsjećate na njegove obaveze i dužnosti, te prema potrebi nakon njega pregledate pribor i udžbenike u školskoj torbi koja je pripremljena za sutrašnji dan. 4. Suradnja s učiteljima- Učitelji su uključeni u odgoj djece kao i roditelji, te bi se trebali brinuti o dobrobiti svoje djece kao i sami roditelji. Za djetetovu prilagodbu na školu važni su redoviti razgovori s učiteljima o tome kako se vaše dijete osjeća, ponaša i razmišlja, slušanje mišljenja učitelja i traženje njihove pomoći kada je to potrebno. Uzmite u obzir da učiteljica vašeg djeteta obično provodi više vremena s djetetom nego vi. Stoga su neke djetetove reakcije lakše uočljive u školi. Za uspješno školovanje vašeg djeteta vjerovali ili ne uvelike utječe vaš pozitivan stav prema školi, učiteljici i osoblju škole kao i neizostavna dobra suradnja s učiteljicom. Osnovno školovanje je obavezno te su time dužnosti roditelja da učenici redovito pohađaju nastavu, dolaze u školu na vrijeme, da ne izostaju, donose pribor, pišu domaću zadaću i uče i pripremaju se za nastavu. Zato jednostavno možemo zaključiti da se samo dobrom i redovitom suradnjom s učiteljima može utjecati na to da se djeca uspješnije prilagode i budu sretna i zadovoljna u školi te uspješni učenici. Sve to zahtijeva od njih prevladavanje značajnih unutarnjih i vanjskih promjena, a često zahtijeva fleksibilnost i strpljenje, kao i podršku i vodstvo roditelja. Biti roditelj nije jednostavno, nitko nas nije pripremao niti educirao za ovu ulogu koja je kako bi se mnogi roditelji složili, izuzetno zahtjevna i povremeno jako teška, ali i najisplativija, najvrjednija u konačnici. Stoga vam stojimo na raspolaganju za svaku nedoumicu ili izazov s kojim se svakodnevno suočavate. Niste sami i ne morate biti sami. Svakome je potrebna pomoć u određenim situacijama, zato nam se slobodno možete obratiti i dogovoriti razgovor i savjetovanje s nekim od stučnih suradnika. U našoj školi postoji stručni tim koji se sastoji od psihologa, socijalnog pedagoga, edukacijskog rehabilitatora i pedagoga i rado ćemo vam biti na raspolaganju. Kroz veliki broj praktičnih slučajeva i primjera te dugogodišnje iskustvo rada u školi, sa djecom i roditeljima, omogućuje nam da zajedno surađujemo za dobrobit vaše djece i naših učenika. Preporučena literatura: ODGOJ, OBITELJ, ŠKOLA (V. Rosić), MODELI SURADNJE (V. Rosić), KAKO DJETETU POMOĆI DA STJEČE PRIJATELJE I RAZVIJA SOCIJALNE VJEŠTINE (E. Slunjski), OD POSLUŠNOSTI DO ODGOVORNOSTI: kompetencija u pedagoškim odnosima ( J. Juul i H. Jensen)
Tekst pripremila i obradila: mr. Jelena Šestak Novak, magistra dječje i adolescentne psihijatrije |
Osnovna škola Luka Sesvete |