CAP program Child Assault Prevention -prevencija zlostavljanja djece
Autor: Gordana Grujić, 19. 1. 2022.
CAP - program je razvio internacionalni/nacionalni centar za prevenciju zlostavljanja (Icap/Ncap) u državi Ohio, SAD. Hrvatska ga je uvela 1999. Godine kao 14. Zemlja u svijetu preko udruge roditelja «korak po korak». Naša škola se uključuje u provedbu programa 2013. Godine nakon završene edukacije za cap pomagače i od tada ga redovito provodimo u 2. i 4. razredima. U skladu je s preporučenim temama iz školskog preventivnog programa te školskim kurikulumom. U našoj školi provodimo osnovni cap program. Učenici prolaze sveukupno 3 radionice. U sklopu programa je i predavanje za UV i roditelje. Cap program provode educirane i licencirane cap pomagačice iz naše škole a to su učiteljice razredne nastave Natalija Domjanović, Iva Petrinić i koordinatorica programa pedagoginja Jelena Šestak Novak. Cilj programa je: CAP PROGRAM SASTOJI SE OD: Cilj je ovog djela programa senzibilizirati učitelje i osoblje škole za problem, upoznati sa potrebom i obvezom odraslih da pruže djeci zaštitu. U pravilu svakih četiri godine ponoviti predavanja. Cilj je senzibilizirati roditelje i članove obitelji za problem, poučiti ih kako bolje komunicirati s djecom, kako razviti preventivne vještine u domu. Naglasak u obuci roditelja je na prevenciji zlostavljanja uz pomoć informiranja i educiranja o temi zlostavljanja i pomoć u poboljšavanju komunikacije između odraslih i djece. Provodi se prije dječjih radionica. Cilj je poučiti djecu njihovim elementarnim pravima da budu sigurna, jaka i slobodna, informirati ih o tome kako prepoznati vršnjake i odrasle koji iz mogu ugroziti, podržati ih u tome da takve odrasle nisu dužni slušati niti poštovati, te što trebaju učiniti kad se osjećaju nesigurnima. Dječju radionicu tri igrokaza provode tri posebno obučene osobe u našoj školi cap pomagačice, učiteljice Iva, Natalija i pedagoginja Jelena. Koristeći igranje uloga i vođene grupne diskusije u radionici za djecu se uči prepoznati potencijalno opasne situacije i učinkovito koristiti date mogućnosti. Igrokazi koji se provode na radionicama podijeljeni su u tri priče i tri igrokaza. Svaki od igrokaza sastoji se od tri djela: 1. dio - Situacija u kojoj se nađe dijete koje nije uspješno znalo riješiti situaciju 2. dio - Diskusija o tome što se sve događalo i kako je dijete reagiralo 3. dio - Situacija u kojoj dijete uspješno rješava situaciju uz interakciju i intervenciju djece iz razreda. Igrokaze pogledajte u nastavku!
Predavanja za osoblje škole
Predavanja za roditelje
Radionice za djecu
Prvi igrokaz-dijete protiv djeteta
Možda se i tebi nekada dogodilo da neko starije dijete traži od tebe novac ili nešto slično. To nitko nema pravo učiniti. Nitko nema prava tebi oduzimati novac.
Što možeš učiniti?
Reći «ne» to je sigurna, jaka i slobodna riječ.
Možeš zamoliti prijatelja da bude s tobom i da zajedno kažete ne djetetu koje vam želi uzeti novac ili na bilo koji drugi način želi oduzeti tvoja prava da budeš siguran jak i slobodan.
Ako te starije dijete ne prestaje gnjaviti, trebaš to reći nekoj odrasloj osobi u koju imaš povjerenja (učiteljici, razrednici, pedagoginji, roditeljima ….).
Zapamti, to nije tužakanje, tužakanje je kad bez razloga nekog želiš uvaliti nevolju, a ne ako tražiš pomoć.
Drugi igrokaz: neznanac protiv djeteta
Ti sigurno znaš što znači riječ neznanac.
Neznanci nisu nužno loši, ali potrebno je biti na oprezu, jer se može dogoditi da ti neka nepoznata osoba pokuša oduzeti tvoja prava da budeš siguran jak i slobodan.
Upamti:
- neznancima nikada ne govori svoje ime i prezime, gdje stanuješ, kako ti se zovu roditelji ili bilo koje druge podatke o sebi.
- budi uvijek na dovoljnoj udaljenosti kad razgovaraš s neznancima, tako da u slučaju da te želi ugrabiti , možeš pobjeći.
- ako te pokuša zgrabiti, ono što možeš učiniti je da se tehnikama samoobrane pokušaš osloboditi i što prije pobjeći negdje gdje ima odraslih osoba (u školu, dućan, banku, poštu i sl.)
- ono što sigurno možeš učiniti je glasno vikati – i to iz trbuha, dubokim i glasnim tonom (tzv. Cap-ov vrisak) koji će netko sigurno čuti.
Ako su prijatelji u blizini i oni bi trebali vikati.
Dobro je da zapamtite kako je neznanac izgledao, ako je bio s automobilom, koje je boje i marke bio automobil te ako uspijete zapamtite i registarski broj tablice.
Vjerujemo da nećete povjerovati trikovima kao što su npr. da neznanac ima u autu male psiće i da ih dođete pogledati ili kako vam je majka u bolnici i da će vas on odvesti k njoj. To su naravno sve trikovi kojim vas nastoji namamiti u automobil.
Treći igrokaz: poznata odrasla osoba protiv djeteta
Mame, tate, stričevi, susjedi, bake, djedovi u pravilu vole svoju djecu. Međutim, ponekad se može dogoditi da netko koga znate, netko vama blizak – rođak, kućni prijatelj, susjed ili slično, može pokušati dirati vas na način koji vas plaši ili zbunjuje te tražiti od vas da učinite nešto što samo ne želite. Nažalost postoje neke odrasle osobe koje nisu dobronamjerne prema djeci.
Zapamtite, ako netko od vas traži da učinite nešto što vas plaši ili zbunjuje, bila to i vama poznata i bliska osoba, ne trebate to učiniti. Imate pravo reći «ne».
Ako vas je strah i ipak učinite što se od vas traži, važno je da se što prije povjerite odrasloj osobi u koju imate povjerenja. Ako vam kojim slučajem ne povjeruje, budite uporni, kažite i nekoj drugoj osobi kojoj vjerujete –jer vi imate pravo zadržati svoje prava i biti: sigurni, jaki i slobodni.
Planirano je da se u 4. razredu s djecom se ponove strategije koje su naučili u 2. razredu i to na način da stručni suradnik s njima ponovi igrokaze i kroz razgovor kako i na koji način mogu u takvoj ili sličnoj situaciji pomoći sebi ili/i svojim vršnjacima.
Nakon toga provede se „kviz sigurnosti“ kroz koji se vidi koliko su djeca zapamtila pojedine strategije.
Učiteljica s njima tijekom godine ponovi isto uz pomoć mentalne mape ili nekom drugom metodom.
Announcement:
https://www.zagreb.hr/UserDocsImages/hitne_situacije/LETAK%20POTRES.pdf
[KREATIVNI NATJEČAJ: ŠKOLSKOM POZITIVOM PROTIV KRIZE]
Ambidekster klub poziva sve učenike i učenice od 4. do 8. razreda osnovne škole na sudjelovanje u kreativnom natječaju pod nazivom „Školskom pozitivom protiv krize“. Učenici trebaju u suradnji s članovima svoje obitelji osmisliti likovni (slika, crtež) ili literarni rad (kratka priča, pjesma) kojim će nam pokazati kako svoju školu u kriznim vremenima mogu učiniti vedrijim mjestom.
Tema adresira aktualnu krizu izazvanu pandemijom COVIDA-19 koja, između ostalog, utječe na školski sustav i sve njegove korisnike: zaposlenike, učenike i njihove obitelji. Želja nam je angažirati obitelji da aktivnim sudjelovanjem i zajedništvom pridonesu poboljšanju školskog ozračja „daškom pozitive“.
Tri najbolje skupine autora nagrađujemo društvenom igrom za cijelu obitelj. Izabrani radovi bit će prikazani na izložbi u OŠ Luka Sesvete te na webu i društvenim mrežama Ambidekster kluba, kao i u tiskanom priručniku zbirke radova.
Radove je potrebno poslati u pdf formatu na e-mail Udruge: info@ambidekster.hr, a u prilogu navesti sljedeće informacije:
- ime i prezime učenika
- koji su članovi obitelji sudjelovali
- razred učenika
- naziv i adresu škole koju pohađa učenik
- kratki opis ideje rada
Rok za dostavu radova je 10. studeni 2020.
Natječaj provodimo u sklopu projekta „Kreativne inicijative učenika i roditelja za školu otvorenu zajednici“, a cilj je potaknuti povezivanje učenika, roditelja i nastavnika u stvaranju sigurnog i poticajnog školskog okružja te aktivnom djelovanju i doprinosu zajednici. Projekt provodimo uz potporu Ministarstva znanosti i obrazovanja. Proglašenje pobjednika održat će se na izložbi sukladno poštivanju mjera opreza i socijalnog distanciranja.
Suglasnost za korištenje osobnih podataka
Sukladno Općoj uredbi o zaštiti podataka, sudjelovanjem u ovom natječaju dajete svoju suglasnost za korištenje i dijeljenje vaših podataka za potrebe praćenja, vrednovanja i slanje izvještaja Ministarstvu znanosti i obrazovanja koje sufinancira provođenje projekta „Kreativne inicijative učenika i roditelja za školu otvorenu zajednici“ Ambidekster kluba. Ova suglasnost, na temelju projektnog ugovora, služi kao dokaz odrađenih aktivnosti i pomaže nam da dokažemo da se aktivnost održala. U svakome trenutku možete povući svoj pristanak za sve navedene svrhe upotrebe Vaših osobnih podataka, kao i njihovo brisanje ili izmjenu.Za povlačenje pristanka korištenja Vaših osobnih podatka, obratite se službeniku za zaštitu podataka Tatjani Brus, putem elektroničke pošte: tatjana@ambidekster.hr
Dragi roditelji, u prilogu je letak Poliklinike za zaštitu djece i mladih grada Zagreba. Razgovarajte sa svojom djecom i umirite ih kako bi mogla nesmetano nastaviti sa svakodnevicom.
Projekt "Učenje međugeneracijske solidarnosti"
Misija Centra za zdravlje mladih Zagreb jest povećati dostupnost zdravstvenih sadržaja vezanih za poboljšanje spolnoodgovornog ponašanja, zaštitu reproduktivnog zdravlja, zaštitu mentalnog zdravlja te promociju zdravih stilova života mladih.
Centar je organiziran na mjestu koje je dostupno mladima i dobro povezano gradskim prijevozom, u Heinzelovoj ulici 62a.
Planiran je kao projekt u kojem će se pružati izvaninstitucionalne usluge po principu drop in centara, bez uputnice, besplatno za korisnike. Centar nudi savjetovanje mladima, mladim majkama, mladim obiteljima te savjetovanje za školsku djecu i adolescente s ciljem zdravog odrastanja i što boljeg uklapanja u okolinu.
link: https://www.czm.hr/o-
e-dnevnik |
Obrazovne poveznice |
> Virtualna knjižnica |
> MZOŠ |
> AZOO |
> Carnet portal za škole |
> Dječji sabor znanja |
> Zbornica |
> HR-škole |
> Pomoćnici u nastavi |
> Škola za život |
> Medijska pismenost |
> Zelena olovka |
Časopisi |
> National Geographic |
> Meridijani |
> Bug |
Škole prijatelji |
> OŠ Sesvete |
> OŠ Brestje |
> OŠ Sesvetska Sopnica |
> OŠ Sesvetski Kraljevec |
> OŠ Vugrovec - Kašina |
> OŠ Jelkovec |
> OŠ Iver |
> OŠ Sesvetska sela |
> OŠ Ivana Granđe |
Dnevni tisak |
Ostale poveznice |